Heer erger U niet
Het Spel “Heer erger U niet” wordt gespeeld op twee borden en met een tweetal dobbelstenen. Elke Heer en speler beschikt over één pion. Het doel van de spelers is om de pion kloksgewijs beide kruisvormige banen te laten omlopen en deze vervolgens op het eindpunt van hun eigen kleur te brengen. Als dit, met inachtneming van de onderstaande regels, alle spelers lukt, winnen ze het Spel. De Heeren nemen Zelf geen deel aan deze strijd, maar hebben als doel de andere spelers te corrigeren en te incommoderen.
Spelers
Alle spelers beginnen met hun pion in de thuisbasis. Wanneer een speler 5 of 9 werpt, mag hij zijn pion in de startcirkel plaatsen. Vanaf daar bepaalt het aantal ogen van de worp het aantal stappen dat gezet mag worden. Spelers kunnen andere spelers “slaan” door op het vakje te eindigen waar al een pion van een speler aanwezig is. Deze pion moet dan weer terug naar de thuisbasis. Wanneer een speler op hetzelfde vakje terecht komt als een Heer zullen zij tegen Hem moeten dobbelen. Bij een overwinning van de speler keert de Heer terug naar Zijn beginpunt, bij verlies keert de speler terug naar zijn thuisbasis. De speler drinkt bij een duel ten alle tijden de hoeveelheid slokken die het verschil in ogen bedraagt. Wanneer een speler eindigt op een blauw vakje, neemt hij ook een slok. Bij het gooien van 12 ogen bepaalt de Praeses hoeveel stappen de speler mag zetten.
Heeren
- De Heeren zijn te herkennen aan de Pionnen met een blauwe das. De Praeses navigeert de Pion met de rode das;
- In het geval dat de Praeses niet deelneemt aan het Spel krijgt de meest recente Praeses deze functie;
- In het geval dat er ook geen oud-Praeses deelneemt aan het Spel krijgt de langst studerende Heer deze functie;
- In het geval dat er geen studerende Heeren meedoen, krijgt de Heer met het minste hoofdhaar deze functie;
- In het geval dat er helemaal geen Heeren meedoen, kan het Spel niet gespeeld worden.
De Heeren beginnen op elk mogelijk vakje dat Zij begeren. Zij spelen enkel om de spelers van het veld te slaan en mogen ook de paden in het midden gebruiken.
Iedere Heer heeft een unieke specialiteit die aan het begin van het Spel verworven wordt:
- Deze Heer mag Zich enkel op de blauwe vakken voortzetten;
- Deze Heer mag Zich enkel tegen de klok in voortbewegen;
- Deze Heer mag één stap meer of minder dan het gegooide aantal ogen;
- Deze Heer mag Zich bij een worp met een oneven aantal ogen teleporteren naar het derde vakje achter een zelfgekozen speler;
- Deze Heer heeft een slagwijdte van twee;
- Deze Heer mag enkel gepasseerd worden door een speler die 6 of 8 ogen dobbelt. Hij gooit eveneens met maar één dobbelsteen.
De Praeses heeft nog een extra specialiteit. Als de Praeses 5 gooit mag Hij een bord naar keuze verplaatsen in een oriëntatie naar Zijn Voorkeur.
Algemene Regels
- Threeman regels worden gehanteerd;
- Als de koepel in het midden aangeraakt wordt, trekt de desbetreffende persoon een strafadt;
- Als de dobbelsteen van tafel valt trekt de veroorzaker een strafadt;
- Als er een pion buiten het bord terecht komt trekt de veroorzaker een strafadt.
Ongeschreven Regels
Disclaimer
Deze spelregels zijn geschreven door dHr. Poelwijk met behulp van dHr. Sol en dHr. Langeveld. Deze Heeren zijn niet verantwoordelijk voor mogelijk lichamelijk dan wel geestelijk letsel als gevolg van deelname aan dit Spel. Tevens zijn er geen dieren gewond geraakt bij het tot stand brengen van deze spelregels.